فیلم | والدین صاحب استراتژی، روش و قانون در خانواده باشند
کد خبر: 4114775
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
سلامت روان بانوان / ۵

فیلم | والدین صاحب استراتژی، روش و قانون در خانواده باشند

سیما فردوسی معتقد است: اقتدار والدین یکی دیگر از شرایطی است که باید والدین داشته باشند. والدین باید صاحب استراتژی، روش، قانون و مقررات در خانواده باشند و خانواده باید براساس ارتباطاتی که محوریت گفت‌وگو دارد، بنا شود و قوانین و مقررات خانواده نباید زیر پا گذاشته شود.

مادران اگر بخواهند به فرزندان خود به خوبی رسیدگی کنند، باید خودشان از سلامت کامل نسبی برخوردار باشند. نمی‌شود ما نیاز‌های خودمان را به طور کلی کنار بگذاریم و دچار کمبود‌های فراوان باشیم و بخواهیم به فرزندان خود رسیدگی کنیم. از طرفی فرزندان نیاز به مادران سالم، خوشحال، بشاش، رضایتمند و توانمند دارند. آن‌ها دوست دارند مادران خود را در بهترین شرایط ببینند. این خیلی مهم است. بسیاری از بچه‌ها از اینکه مادران بیمار، نالان و ناراضی دارند رنج می‌برند و حتی دوست ندارند چنین مادرانی را جلوی دوستانشان نشان دهند و یا به مدرسه بیایند و معلم و مدیر را ببینند. ما نباید باعث شرمساری فرزندانمان شویم. ما باید طوری باشیم که آن‌ها راضی باشند و همانطور دیده شویم. این دیده شدن و رضایت فرزندان به ویژه برای فرزندان نسل جدید طوری است که مادر هم باید به نیاز‌های خودش یعنی سلامت روان، رفتار، جسم و ... رسیدگی کند. این طور نیست که خانم‌ها از همه نیاز‌های خود بگذرند و فقط به نیاز‌های فرزندانشان توجه کنند.

یک فرد بیمار، ناراضی و افسرده چگونه می‌تواند به فرزندانش رسیدگی کند؟ پس مادران باید به این مسئله فکر کنند و از افراط و تفریط خودداری کنند. مادر باید همه چیز را در حالت تعادل به وجود بیاورد، محبت در حد تعادل، قانون و مقررات در حد تعادل، تشویق در حد تعادل و همه چیز در حد تعادل باشد. در عین حال که مهربان است، جدیت هم داشته باشد. حتی بچه‌ها در مدرسه هم اگر معلمشان آدمی باشد که محبت نداشته باشد، ملایم نباشد و جدی هم نباشد، تحویلش نمی‌گیرند. اما معلمی که هم محبت دارد، هم مهربان است و در عین حال جدی است بیشتر تحویلش می‌گیرند. این فرمولی است که هم در مدرسه و هم در خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.

مسئله منطقی بودن هم حائز اهمیت است. پاسخ سوال بچه‌ها را باید با منطق در حد فهمشان داد. آن‌ها سؤالات بی‌شماری از والدین خود دارند. ممکن است بچه‌ها سؤالاتی که می‌کنند، منطقی نباشد، اما اقتضای سنشان است و جواب‌هایی که دریافت می‌کنند نباید بی‌منطق باشد. اقتدار والدین یکی دیگر از شرایطی است که باید والدین داشته باشند. والدین باید صاحب استراتژی، روش، قانون و مقررات در خانواده باشند و خانواده باید براساس ارتباطاتی که محوریت گفت‌وگو دارد، بنا شود و قوانین و مقررات خانواده نباید زیر پا گذاشته شود. اما در همه این امور اخلاق خوش داشتن بیش از همه اهمیت دارد. یعنی پدر و مادر باید خوش اخلاق باشند. آدم‌های بداخلاق، ترشرو، سلطه‌گر، وسواسی و خیلی سختگیر جواب نمی‌‌گیرند.

 
انتهای پیام
captcha